Megvan a menetrend: ekkor kezdődhet a legforgalmasabb magyarországi autópálya bővítése

2025. május 16. 21:23

Közeledik az M7-es autópálya történetének egyik legnagyobb fejlesztése.

2025. május 16. 21:23
null

Közeledik az M7-es autópálya történetének egyik legnagyobb fejlesztése: ha minden a tervek szerint halad, 2027 harmadik negyedévében elindulhat a kivitelezés – értesült a Világgazdaság. A beruházás előfeltételeként már idén megkezdődhetnek az állami kisajátítások, elsősorban Érden, ahol több tucat magántulajdonú ingatlan áll útjában a fejlesztésnek. A tárgyalások az érintettekkel akár két és fél évig is eltarthatnak.

A bővítés nem új ötlet: a kormány már egy 2012-es rendeletben kiemelt nemzetgazdasági beruházásként kezelte az M7-es Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszának 2x3 sávossá alakítását. A fejlesztést végül a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) viszi végig, miután az állam több gyorsforgalmi szakasz üzemeltetését és fejlesztését koncesszióba adta.

A munkálatok fő oka, hogy nyaranta rendszeresek a torlódások a főváros és a Balaton között, annak ellenére is, hogy Budapest irányába már korábban megépült a három sáv. A forgalomszámlálási adatok szerint a Székesfehérvárig terjedő szakaszon napi 50 ezer jármű halad át, ezzel az M7-es az egyik legterheltebb hazai gyorsforgalmi útvonal.

Ezt is ajánljuk a témában

Mi épül pontosan?

A beruházás keretében nemcsak új sávok épülnek: teljes hosszában megújul a főpálya burkolata is, és korszerű, úgynevezett ITS (intelligens leállósáv) technológiát alkalmaznak. Ez lehetővé teszi, hogy szükség esetén – például torlódás idején – a leállósávot ideiglenesen megnyissák a forgalom előtt. A műszaki hibás járművek számára leállóöblöket is kialakítanak, 200 méteres hosszban, minden második öbölben segélykérő telefonokkal.

A szakasz két részre oszlik:

  • a 16+249 és 70+500 kilométerszelvények között 2x3 sáv + ITS,
  • a 70+500 és 90+603 szelvények között pedig 2x2 sáv + ITS épül.

Érd a bővítés egyik fő érintettje

Az érdi Településrendezési eszközök módosításáról szóló dokumentumból kiderül: a városban több tucat ingatlan van a fejlesztési sávban, így az államnak ezek tulajdonosaival külön-külön kell megállapodnia. Az állami kisajátítások a tervek szerint 2024 harmadik negyedévében indulnak, és 2027 második negyedévéig tartanak. A kivitelezés előkészülete 2026-ban kezdődik, az érdemi munka 2027-ben indulhat.

Zajvédő falak, új csomópont és közlekedésfejlesztés

A projekt nemcsak a főpályát érinti. Mintegy 7600 méteren teljesen új zajvédő fal épül, mivel a meglévő elemek elavultak, és nem nyújtanak kellő védelmet. Az új fal modern anyagokból készül, akár hat méter magas is lehet, és megfelel a jelenlegi előírásoknak.

Jelentős átalakításra számíthatnak az érdi közlekedők az Iparos úti csomópontnál is, ahol bővítik az átvezető utakat: észak–dél irányban két sáv és egy kanyarodósáv, dél–észak irányban egy sáv és egy kanyarodósáv épül. A Budapest felé eső oldalon gyalog- és kerékpárút is létesül.

Egy évtizedes fejlesztési hullám része

Az M7-es bővítése a hazai gyorsforgalmi hálózat tízéves fejlesztési programjának része. Ennek első lépcsője az M1-es autópálya kibővítése lesz, amely 2025 őszén startolhat el, majd jön az M7-es 2027-ben, végül az M3-as fejlesztése 2030 után. 

A teljes beruházási csomag értéke meghaladja a tízmilliárd eurót – azaz mai árfolyamon több mint 4000 milliárd forintot.

Az MKIF vezérigazgatója, Németh Tamás korábban úgy fogalmazott: számukra is létkérdés, hogy jó minőségben dolgozzanak, hiszen hosszú távra terveznek, és a magyar utak színvonalának javítását tekintik fő céljuknak.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Képernyőkép/blikk.hu

***

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2025. május 17. 14:36 Szerkesztve
Ali baba brothers Egy mezei felhasználó azt gondolná, a román és bolgár csatlakozás előtt indokolt lett volna az M1 és rávezető folyosók három sávosra bővítése. Mert hogy jelentősen nőtt ezek forgalmi terhelése, ami most már a mellékútjainkat is rongálja. A bevétel (útdíj) magáncégnél, kiadás az államnál. Ügyesen ki van ez találva.
Töki
2025. május 17. 12:36
Az M1 és M3 is rászorulna.
bunko-jobbos
2025. május 17. 09:34
A sok bugrisbunkó, hazaáruló budapestinek épül. :-( :-( :-( :-( Sajnos az a helyzet, hogy aki angolul jól beszél (főleg a fiatalok, de a multis dolgozók is), az betagozódott a nyugati pusztuló világrendbe, ahol a most legyen profit az uralkodó. És leszarja, hogy eladják majd fölüle poloskapetiék az országot. Pontosabban kijátsszák, minden jogosítványt átadnak majd a birodalmi gyűlésnek. És ha épül nekik valami, akkor is: fújj, szar, mindenszar, utolsók vagyunk, bezzeg majd a liberálisok. Azok majd úgy felvirágoztatják, hogy 50% lesz az SZJA kulcsa, a szaporák meg kapnak majd havonta 50 ezret egy gyerek után. Úgyhogy épüljön csak a sztráda, majd meghálálják.
kőbaltás
2025. május 17. 08:50
Ha így megy tovább,Magyarország az autópályák országa lesz. Szép dolog az autópálya építés,de mi lesz a siralmas állapotban lévő közúthálózattal. Alsópáhok,és Keszthely között 10 éve be van tervezve a megépült elkerülővel párhuzamos kerékpárút,még mindig az ígéret szintjén. Nagy szükség lenne rá a helyi lakosság,és a turizmus érdekében is,de évek óta semmi előrelépés. Pedig már halálos kerékpáros baleset is volt az elkerülőn. Mindössze 7-8 kilométerről van szó. Persze Zalaegerszeg és Teskánd viszonylatában maholnap már készen lesz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!