Új autópálya épül Magyarországon: térképen mutatjuk a részleteket!

Az uniós közbeszerzési értesítő alapján elkezdődhet a részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozására kiírt tender kiviteli tervének elkészítése.

Közeledik az M7-es autópálya történetének egyik legnagyobb fejlesztése.
Közeledik az M7-es autópálya történetének egyik legnagyobb fejlesztése: ha minden a tervek szerint halad, 2027 harmadik negyedévében elindulhat a kivitelezés – értesült a Világgazdaság. A beruházás előfeltételeként már idén megkezdődhetnek az állami kisajátítások, elsősorban Érden, ahol több tucat magántulajdonú ingatlan áll útjában a fejlesztésnek. A tárgyalások az érintettekkel akár két és fél évig is eltarthatnak.
A bővítés nem új ötlet: a kormány már egy 2012-es rendeletben kiemelt nemzetgazdasági beruházásként kezelte az M7-es Budapest és Balatonvilágos közötti szakaszának 2x3 sávossá alakítását. A fejlesztést végül a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) viszi végig, miután az állam több gyorsforgalmi szakasz üzemeltetését és fejlesztését koncesszióba adta.
A munkálatok fő oka, hogy nyaranta rendszeresek a torlódások a főváros és a Balaton között, annak ellenére is, hogy Budapest irányába már korábban megépült a három sáv. A forgalomszámlálási adatok szerint a Székesfehérvárig terjedő szakaszon napi 50 ezer jármű halad át, ezzel az M7-es az egyik legterheltebb hazai gyorsforgalmi útvonal.
Ezt is ajánljuk a témában
Az uniós közbeszerzési értesítő alapján elkezdődhet a részben új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos közúti kapcsolat létrehozására kiírt tender kiviteli tervének elkészítése.
A beruházás keretében nemcsak új sávok épülnek: teljes hosszában megújul a főpálya burkolata is, és korszerű, úgynevezett ITS (intelligens leállósáv) technológiát alkalmaznak. Ez lehetővé teszi, hogy szükség esetén – például torlódás idején – a leállósávot ideiglenesen megnyissák a forgalom előtt. A műszaki hibás járművek számára leállóöblöket is kialakítanak, 200 méteres hosszban, minden második öbölben segélykérő telefonokkal.
A szakasz két részre oszlik:
Az érdi Településrendezési eszközök módosításáról szóló dokumentumból kiderül: a városban több tucat ingatlan van a fejlesztési sávban, így az államnak ezek tulajdonosaival külön-külön kell megállapodnia. Az állami kisajátítások a tervek szerint 2024 harmadik negyedévében indulnak, és 2027 második negyedévéig tartanak. A kivitelezés előkészülete 2026-ban kezdődik, az érdemi munka 2027-ben indulhat.
A projekt nemcsak a főpályát érinti. Mintegy 7600 méteren teljesen új zajvédő fal épül, mivel a meglévő elemek elavultak, és nem nyújtanak kellő védelmet. Az új fal modern anyagokból készül, akár hat méter magas is lehet, és megfelel a jelenlegi előírásoknak.
Jelentős átalakításra számíthatnak az érdi közlekedők az Iparos úti csomópontnál is, ahol bővítik az átvezető utakat: észak–dél irányban két sáv és egy kanyarodósáv, dél–észak irányban egy sáv és egy kanyarodósáv épül. A Budapest felé eső oldalon gyalog- és kerékpárút is létesül.
Az M7-es bővítése a hazai gyorsforgalmi hálózat tízéves fejlesztési programjának része. Ennek első lépcsője az M1-es autópálya kibővítése lesz, amely 2025 őszén startolhat el, majd jön az M7-es 2027-ben, végül az M3-as fejlesztése 2030 után.
A teljes beruházási csomag értéke meghaladja a tízmilliárd eurót – azaz mai árfolyamon több mint 4000 milliárd forintot.
Az MKIF vezérigazgatója, Németh Tamás korábban úgy fogalmazott: számukra is létkérdés, hogy jó minőségben dolgozzanak, hiszen hosszú távra terveznek, és a magyar utak színvonalának javítását tekintik fő céljuknak.
Ezt is ajánljuk a témában
A tervek szerint 2025-ben további 3,2 millió négyzetméteren kapnak új burkolatot az MKIF Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utak, ez a főpálya 16 százalékát jelenti.
Nyitókép: Képernyőkép/blikk.hu
***